ایران فیلم - چرا Rvenant اسکار بهترین فیلم را نبرد؟
امروز ۱ بهمن ۱۳۹۵

چرا Rvenant اسکار بهترین فیلم را نبرد؟

سرویس خبری ایران فیلم - سه شنبه ۱۱ اسفند ۹۴ | بازدید: 1048


اسکار ۲۰۱۶ هم برندگانش را شناخت اما هنوز بسیاری از سینمادوستان و سینماگران در تعجب هستند که چطور تندیس بهترین فیلم به جای «بازگشته» به «اسپاتلایت» اعطا شد.

به گزارش ایران فیلم به نقل از گاردین خیلی‌ها مطمئن بودند «بازگشته»ی ایناریتو با درخشش «دی‌کاپریو»، جایزه بهترین فیلم این دوره اسکار را به خانه می‌برد اما همه با اعلام نام «اسپاتلایت» به عنوان برنده شگفت‌زده شدند.

«بازگشته» در هشتادوهشتمین دوره جوایز آکادمی اسکار دو تندیس مهم یعنی بهترین کارگردانی (الخاندرو گونزالز ایناریتو) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (لئوناردو دی‌کاپریو) را به خود اختصاص داد و همه دنیا منتظر بودند عوامل آن برای دریافت جایزه بهترین فیلم هم به روی سن بروند، گلویشان را صاف کنند و سخنرانی کنند اما «اسپاتلایت» به میدان آمد.

پس با این ‌همه طرفدار، چطور شد که «بازگشته» بازی را به «اسپاتلایت» باخت؟ اول از همه «اسپاتلایت» در کنار «کسری بزرگ» از همان ابتدا یک رقیب جدی برای «بازگشته» به حساب می‌آمد. این فیلم از اولین اکرانش در جشنواره فیلم ونیز در سپتامبر ۲۰۱۵ توجه فراوانی را به خود جلب کرد و تعدادی جایزه مهم، البته بیشتر در بخش بازیگری و نویسندگی را به خود اختصاص داد. با این حال «اسپاتلایت» جایزه بهترین فیلم انجمن تهیه‌کنندگان آمریکایی را به «کسری بزرگ» باخت.

علاوه بر این، باید این مساله را در خاطر داشت که رای‌دهندگان اسکار مثل منتقدان فیلم فکر نمی‌کنند. سال گذشته «پسرانگی» دستاوردی زیبایی‌شناسانه در حوزه سینما، فیلم محبوب منتقدان بود، اما از «مرد پرنده» اثری کمدی که از احساسات پنهانی عوامل صنعت فیلم درباره تفکراتشان نسبت به فیلم‌های ابرقهرمان‌ها سخن می‌گفت، شکست خورد.

«لئوناردو دی‌کاپریو» هنگام دریافت تندیس اسکار

این‌بار، «الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان «مرد پرنده»، توانست برای «بازگشته» فیلم مجللی از دید بصری، تاج هنری را با اعتماد بنفس بر سرش بگذارد. «بازگشته» جایزه بهترین کارگردانی را برای ایناریتو و بهترین تصویربرداری را برای «امانوئل لوبزکی» به ارمغان آورد اما وقتی نوبت بهترین فیلم شد، تغییری در نتایج ایجاد نکرد. در حالی که سال گذشته اعضای آکادمی کارگردانی و فیلمبرداری «مرد پرنده» را تحسین کردند و هر دو جایزه را هم به این فیلم دادند.

 به طور اخص، مدیریت کمپین‌های حامی هر دو فیلم که براساس جوایزی که این آثار برایشان نامزد شده بودند شکل گرفته بودند به نتایج حاصله کمک کردند. «بازگشته» با نامزد شدن بازیگری قوی و سرشناسش، بیشترِ تلاشش را در جهت اختصاص جایزه به لئوناردو دی‌کاپریو گذاشت و حجم زیادی از تحسین‌ها به سمت این سوپراستار هدایت شد.

واضح است که صحبت‌های حول محور دی‌کاپریو فضا را برای توجه نشان دادن به «بازگشته» به عنوان بهترین فیلم اسکار تنگ‌ کرد. رای‌دهندگان نظرشان در مورد این بخش متفاوت بود. آن‌ها به فیلمی رای‌ دادند که بیشتر با آن ارتباط گرفتند و نه لزوما اثری که بیشتر تحسینش می‌کردند. تم تکراری فیلمبرداریِ خسته‌کننده «بازگشته» باعث تقویت این حس شد که این فیلم، اثری ترسناک و هنرمندانه است که لزوما به ارتباط برقرار کردن با مخاطبش تعهدی ندارد.

این در حالی است که «اسپاتلایت» نامزد جایزه بهترین بازیگر مردی نداشت که بخواهد نگرانش باشد و آن‌ها بیشترین توان کمپین خود را برای بالا بردن پیام فیلم به کار گرفتند. آن‌ها از افراد تاثیرگذار خواستند فیلمشان را ببینند و به تلاش در جهت مبارزه با سوءاستفاده از کودکان که در مراحل ابتدایی به فیلم انرژی تزریق می‌کرد، ادامه دادند.

در کل این نشان داد که «اسپاتلایت» فیلمی است که می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد؛ مساله‌ای که اعضای آکادمی اسکار ممکن است آن را شخصا تجربه نکرده باشند اما نسبت به آن شدیدا حساسیت دارند.

به گونه‌ای می‌توان گفت که این ادامه رقابتی است که «۱۲ سال بردگی» با «جاذبه» داشت؛ «جاذبه» مسلما یک دستاورد تکنیکی بود اما «۱۲ سال بردگی»، حرف برای گفتن داشت.

با عضویت در خبرنامه ایران فیلم از آخرین فیلمها و سریالها در ایمیل خود آگاه شوید

نظر خود را بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.